کسب درآمد از طریق اینترنت و فضای مجازی یکی از شیوه های نوین برای افزایش اشتغال و تحول در بازار کار است که با خلق ایده نو در این حوزه می توان رونق اقتصادی کشور را بهبود بخشید.

به گزارش ایرنا، کسب و کارهای اینترنتی یکی از شریان های درآمدزای اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می شود و این نوع اشتغال نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیادی ندارد و گستره مشتریان از جمله مولفه های ارزشمند این نوع اشتغال است.
آغاز کسب و کار اینترنتی و در بستر فضای مجازی در مقایسه با سایر کارآفرینی ها به طور معمول از ریسک کمتری برخوردار است و این مولفه سبب شده تا علاقمندان به اشتغال آفرینی به این حوزه وارد شوند.
گسترش شبکه های اجتماعی و مجازی زمینه توسعه و رونق کسب و کارهای اینترنتی را بیش از فضای حقیقی ایجاد کرده و اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان می توانند با دریافت آموزش های لازم به راحتی از این فضاها کسب درآمد داشته باشند.
بر اساس آمار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حدود ۶۰۰ هزار کانال تلگرامی در کشور مشغول به فعالیت است که بیش از ۴۰ درصد آنها فروشگاه‌های مجازی‌ است و بخش بزرگی از این کسب و کارها با استفاده از اینترنت پایه ریزی شده اند.
تاریخچه کسب و کارهای اینترنتی تقریبا به سال ۱۹۹۵ بازمی گردد و در سال ۲۰۰۷ با معرفی گوشی تلفن همراه هوشمند و تحول جدی در فناوری اطلاعات، مسیر کسب و کار اینترنتی به سمت وسوی رونق اقتصادی پیش رفت به گونه ای که در سال ۲۰۱۱ سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در این حوزه به ثبت رسید.
هم اکنون ۳۲ هزار کسب و کار شناسایی شده اینترنتی در کشور در حال فعالیت است و در شش ماه گذشته به ۶۰۰ کسب و کار اینترنتی مجوز فعالیت داده شده است.
به گفته‌ سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، یک درصد مجموع حجم خرده ‌فروشی‌ها در کشور به ‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد که این میزان در ترکیه ۳ درصد، چین ۱۳ تا ۱۵ درصد و آمریکا و انگلیس ۶ تا ۸ درصد است.
بر اساس آمار موجود به ازای هر ۳۵ نفر، یک واحد صنفی در کشور راه‌اندازی شده که این رقم ۷ برابر متوسط جهانی است که رونق کسب و کار در بستر فضای دیجیتال بی شک از هزینه های سربار می کاهد.
برای توسعه کسب و کار اینترنتی مشکلاتی وجود دارد و در این راستا حمایت از این حوزه توسط تصمیم سازان به ویژه دولت، امری اجتناب ناپذیر است.
عضو نظام صنفی رایانه استان مرکزی گفت: کسب و کارهای اینترنتی از جمله مشاغل جدید است که روند رو به رشدی در جامعه به خود گرفته و در آینده نزدیک سهم بالایی از اشتغال کشور را به خود اختصاص خواهد داد.
«هادی بیات» افزود: کسب و کارهای اینترنتی با کمترین هزینه و به صورت فردی قابل راه اندازی است و می تواند در صورت فعالیت صحیح گردش مالی مناسبی برای فعال این بخش داشته باشد.
وی بیان کرد: فعالیت موفق در عرصه کسب و کارهای اینترنتی نیازمند زیرساخت های قانونی است که باید مورد واکاوی قرار گیرد تا محدودیت های کارآفرینان این حوزه کمتر شود.
عضو نظام صنفی رایانه استان مرکزی ادامه داد: تعدد متولی کسب و کارهای اینترنتی آسیب جدی به این بازار زده و فضای مبهمی برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.
بیات اظهار داشت: شمار قابل توجهی در خصوص بازار کسب و کار اینترنتی اطلاعات کافی ندارند و این افراد نمی توانند تصمیم های مناسب در این عرصه اتخاذ کنند که می طلبد این قشر برای آشنایی بیشتر با این بخش، نشست های مشترکی با فعالان کسب و کارهای اینترنتی داشته باشند.
وی عنوان کرد: فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در استان مرکزی پررنگ است اما صنف خاصی برای این بخش ایجاد نشده است.
عضو نظام صنفی رایانه استان مرکزی ادامه داد: افرادی که در کسب و کارهای اینترنتی به دنبال مجوز قانونی هستند نمی توانند تا اخذ مجوز فعالیتی انجام دهند اما شمار زیادی از فعالان این بخش به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند و درآمدهای بالایی نیز به دست می آورند.
بیات تصریح کرد: کسب و کارهای اینترنتی به دلیل نداشتن متولی خاص، کار اخذ مجوز قانونی برای فعالان این عرصه و استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی را سخت کرده است.
وی عنوان کرد: کسب و کارهای اینترنتی در شرایط فعلی می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه داشته باشد و هر صنفی می تواند در این حوزه وارد شود و اگر این بازار بر اساس نیاز مشتری پیش رود، حمایت مناسبی از سوی مصرف کننده را به همراه خواهد داشت.
رئیس نظام صنفی رایانه استان مرکزی هم گفت: ایجاد کسب و کارهای اینترنتی نسبت به کسب و کارهای سنتی از سرعت بیشتری برخوردار است.
«علیرضا غفاری» افزود: کسب و کارهای اینترنتی در استان مرکزی شکل گرفته اما هنوز خیلی پررنگ نیست.
رئیس نظام صنفی رایانه ای استان مرکزی ادامه داد: ضریب نفوذ تلفن همراه در سال ۱۹۹۰ در کشور چین صفر بوده اما یک چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ مربوط به فعالیت های حوزه فناوری اطلاعات بوده است.
غفاری اظهار داشت: مسئولان باید نگاه ویژه به حوزه فناوری اطلاعات و بازار کسب و کارهای اینترنتی داشته باشند زیرا این بخش، محرک اقتصاد کشور خواهد بود.
مدیرکل پست استان مرکزی گفت: ۳۸ فروشگاه اینترنتی به صورت فعالیت از منزل در این استان وجود دارد.
«محمد علی چراغی» افزود: ۹ هزار و ۵۷ مرسوله پستی از طریق فعالیت این شرکت ها از ابتدای امسال تاکنون از این استان به ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۷۲ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۵۹۹ ریال ارسال شده است.
وی بیان کرد: بازار الکترونیک یکی از خدمات مطلوب اداره کل پست در این استان است که زمینه سهولت ارسال به صورت رایگان را برای محصولات فروشگاه های اینترنتی فراهم کرده است.
مدیرکل پست استان مرکزی ادامه داد: فروشگاه های اینترنتی این استان هشت هزار و ۵۵۲ مرسوله از طریق بازار الکترونیک و بقیه را از طریق سایر شرکت های خرید اینترنتی برای مشتریان ارسال کرده اند.
چراغی عنوان کرد: ارسال محصولات فروشگاه های اینترنتی به ۲ صورت پرداخت اینترنتی و یا تسویه در محل مقصد برای خریداران انجام می شود.
وی گفت: فروشگاه های اینترنتی استان مرکزی هم اکنون در شهرستان های اراک، دلیجان، ساوه، محلات، شازند و خمین فعال است و فعالیت در این شرکت ها درآمدهای مناسبی نیز به همراه دارد.
مدیرکل ارشاد اسلامی استان مرکزی هم گفت: کسب و کارهای اینترنتی جزو مشاغل جدید است و مجوز بخشی از این کارها برعهده حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
«محسن شریفی» افزود: انتشار، مشاوره و عرضه نرم افزار، برنامه نویسی و خدمات پشتیبانی، خدمات بازاریابی اینترنتی محصولات فرهنگی و هنری، خدمات مشاوره مربوط به سخت افزار رایانه، بخش بر خط (آنلاین) مطالب الکترونیکی، انیماتور، فروشگاه کتاب، خدمات ترجمه و ویراستاری، نمایه سازی، چکیده نویسی و صحافی، رشته هایی است که مجوز فعالیت آنها توسط اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی صادر می شود.
وی بیان کرد: مجوز این مشاغل از طریق نشر دیجیتال و به صورت الکترونیکی صادر می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: متقاضیان برای فعالیت در این مشاغل باید به سایت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به آدرس اینترنتی www.sarmad.ir مراجعه و برای اخذ مجوزهای لازم، ثبت نام کنند.
شریفی اظهار داشت: کسب و کارهای اینترنتی درآمدهای مناسبی دارد و دولت به این بخش نگاه ویژه دارد اما هنوز اطلاع رسانی های لازم در خصوص این مشاغل به طور مستمر به جامعه ارائه نشده است.
وی گفت: شمار زیادی از این مشاغل نیز بدون مجوزهای قانونی ایجاد شده که اتخاذ تدابیر لازم در این راستا امری ضروری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تنها یک متقاضی از ابتدای امسال تاکنون برای دریافت مجوز تجارت الکترونیک در بخش تولید محتوا و سی دی های آموزشی در این استان مراجعه کرده که به نظر می رسد اطلاع رسانی های لازم در خصوص آشنایی مردم با این مشاغل اندک است.
شریفی تصریح کرد: خریدهای اینترنتی به سمت جایگزینی با خریدهای حضوری است و رونق این بازارها و فعالیت مجاز شرکت های مختلف اینترنتی نقش موثری در سهولت کار برای مردم و صرفه جویی در وقت دارد.
وی تاکید کرد: رویکردها به کسب و کارهای اینترنتی مثبت است و از نیمه دوم سال گذشته آیین نامه های ویژه ای در این راستا تکمیل شده است.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: کسب و کارهای اینترنتی باید از طریق فروشگاه های دارای نشان اعتماد انجام شود.
سرگرد «احسان آنقی» افزود: مردم باید در خریدهای اینترنتی مراقبت های لازم را به کارگیرند تا دچار چالش و گرفتاری های مختلف نشوند.
وی بیان کرد: پلیس فتا ناجا طرح رمز یکبار مصرف را به بانک های کشور ارائه داده که از این طریق تراکنش مالی تنها از طریق یک کد انجام می شود و در صورت اجرا، سرقت اطلاعات حساب افراد به صفر خواهد رسید.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: ۱۴ و نیم درصد پرونده های تشکیل شده پارسال این استان در پلیس فتا مربوط به کلاهبرداری رایانه ای بود که این رقم از ابتدای امسال تاکنون به ۲۵ درصد افزایش یافته است.
سرگرد آنقی بیان کرد: وقوع کلاهبرداری های رایانه ای در جامعه در حال افزایش است که هوشیاری و ارائه آموزش های لازم به مردم در خصوص فضاهای سایبری امری ضروری است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی نیز گفت: کسب و کارهای اینترنتی در سه یا چهار سال گذشته در جامعه گسترده شده و روند روبه رشدی داشته است.
«محسن رحمانی» افزود: کسب و کارهای اینترنتی در گذشته سازماندهی نبود و قوانین بازرگانی و مالیاتی نظارتی بر آن نداشتند که این امر مشکلاتی را برای حقوق مصرف کنندگان ایجاد می کرد.
وی بیان کرد: بحث تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در استان های کشور و استان مرکزی مطرح و در دستور کار است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: پیش نویش و طرح های اولیه در این راستا تهیه و در دست پیگیری است.
رحمانی اظهار داشت: راهبرد دولت کمک به ایجاد و توسعه کسب و کارهای فناورانه در استان های کشور است.
وی گفت: بیشتر این بازار در تهران است که با گردش مالی زیادی نیز همراه است اما استان های کشور سهم اندکی از تجارت اینترنتی دارند.
مدیرکل اطلاعات و فناوری اطلاعات استان مرکزی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راهبردهای حمایتی مناسبی را در راستای کسب و کارهای اینترنتی پیش بینی کرده است.
رحمانی تصریح کرد: بحث های مالی و تسهیل گری یکی از حمایت ها برای تبدیل ایده به کسب و کار و تولید محصول است.
وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جدای از سایر تسهیلات مشترک با نهادها و دستگاه های دیگر، به پنج طرح نقدینگی در گردش، فناورانه، بازی های رایانه ای، شرکت های نوپا و تولیدکنندگان اپلیکیشن و محتوای تلفن همراه تا سقف ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ پایین اعطا می کند.
رحمانی اظهار داشت: این نهاد در کنار حمایت های مالی خدمات مشاوره ای نیز به متقاضیان این بازار ارائه می دهد و ایده در بسیاری از مواقع وجود دارد اما افراد برای طرح تجاری با مشکل همراه هستند که می توانند از مشاوره های کارشناسان در این راستا بهره مند شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز گفت: بیشترین سهم از رشد تولیدات ملی و ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه به بخش فناوری اطلاعات اختصاص یافته است.
«رقیه یادگاری» افزود: دولت نگاه ویژه ای به کسب و کارهای فناورانه و آی تی دارد و در این راستا امتیازهای ویژه ای در دستورالعمل های بودجه ای در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: اشتغال آینده بر مبنای کسب و کارهای جدید و فناورانه است و باید آگاهی های جامعه در خصوص زمینه فعالیت این اشتغال ها افزایش یابد.
گزارش از: معصومه صفری

 

منبع: http://www.irna.ir/markazi/fa/News/83031071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.