اینستاگرام در اقدامی خصمانه دسترسی صفحه رسمی شبکه خبری پرس تی وی در این پلتفرم را محدود کرد، این دشمنی مسبوق به سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه اجتماعی اینستاگرام با مالکیت فیسبوک، این روز‌ها به یکی از پلتفرم‌هایی تبدیل شده است که مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان و کشور ما دارد. این شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک تصویر، ویدئو و نوشته است. هر زمان که اتفاقی رخ می‌دهد، کاربران این شبکه اجتماعی با انتشار پست یا استوری‌هایی نسبت به آن اتفاق خاص واکنش نشان می‌دهند.

مسدودسازی صفحه پرس تی‌وی در اینستاگرام

صبح امروز خبری مبنی بر بسته شدن صفحه رسمی شبکه پرس تی‌وی در اینستاگرام، در رسانه‌ها منتشر شد. البته این اتفاق خیلی هم جدید نبود و اینستاگرام تاکنون صفحات بسیاری از ایرانیان را به دلیل «عدم رعایت قوانین» این پلتفرم حذف یا مسدود کرده است. قوانینی که فقط نسبت به کشور ما اجرا می‌شوند و در مقابل صفحات دیگری که ترویج فساد، فحشا، قمار و کودک آزاری یا حیوان آزاری می‌کنند، اجرایی نمی‌شوند.

درست چندماه قبل نیز پلیس فدرال آمریکا (FBI) در اقدامی غیرمترقبه، امکان دسترسی به وب سایت شبکه پرس تی‌وی از طریق دامنه دات کام (com.) را مسدود کرد. البته این اولین بار نیست که دولت آمریکا با اعمال فشار‌های گوناگون، شبکه پرس تی‌وی را مورد حمله تروریسم رسانه‌ای خودش کرده است. قطع پخش ماهواره‌ای و مسدود سازی چندباره حساب‌های کاربری متعلق به این شبکه در پلتفرم‌های مختلف نمونه‌ای از دشمنی‌های این دولت است.

بسته شدن سایت پرس تی وی

حذف صفحات به گونه‌ای بود که این شبکه، مجبور بود هربار حساب‌های پربازدید خود را فراموش کرده و دوباره حسابی را از صفر شروع و با مخاطبان تعامل کند. گفتنی است که گوگل نیز حساب کاربری این شبکه انگلیسی زبان را در یوتیوب برای همیشه مسدود کرد.

در حال حاضر هم دسترسی‌های حساب اینستاگرام شبکه خبری انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی با ۱۵۶ هزار دنبال‌کننده محدود شده است. احسان فتاحی، مسئول شبکه‌های اجتماعی پرس تی‌وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که این پلتفرم آمریکایی شانزدهم مهرماه، صفحه پرس تی‌وی به نشانی presstvchannel را به دلایلی واهی بست و در پیامی اعلام کرد که این صفحه قفل شده است. اینستاگرام همچنین به پرس تی‌وی اعلام کرد که برای باز کردن دوباره این صفحه، پیغامی را با عنوان کد امنیتی می‌فرستد، اما پرس تی‌وی تاکنون این کد را دریافت نکرده است. او در ادامه گفت که بارها تلاش کردیم تا با اینستاگرام ارتباط بگیریم و این کد امنیتی را دریافت کنیم اما این پلتفرم هیچگونه همکاری با ما نمی‌کند.

از زمان بسته شدن این صفحه تاکنون، تلاش‌های تیم شبکه‌های اجتماعی پرس تی‌وی برای باز کردن قفل این حساب موفق نبوده و اینستاگرام نیز هیچ اقدامی برای بازگرداندن این صفحه انجام نداده است. اینستاگرام تاکنون دلیل منطقی و درستی را برای قفل این صفحه اعلام نکرده است. علت این مسدود شدن هنوز نامشخص است و پیامی مبنی بر نقض قوانین این شبکه توسط صفحه پرس تی‌وی نیز توسط اینستاگرام ارسال نشده است.

صفحه اینستاگرام پرس تی وی

در حال حاضر صفحه اینستاگرامی شبکه پرس تی‌وی وجود دارد و کاربران می توانند محتوای داخل صفحه را مشاهده کنند اما ادمین‌ها قادر به ارسال و بارگذاری محتوای جدید در این صفحه نیستند.

در همین راستا، محمدهادی بیات، روزنامه نگار، پژوهشگر و فعال حوزه فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: “طبیعتا هر پلتفرمی که راه اندازی می‌شود به حاکمیت کشور سازنده متعهد است و در راستای قوانین آن کشور پیش می‌رود و برخی از تولیدات محتوایی نیز بر این اساس ساخته می‌شود. اما زمانی که پلتفرم به سمت اعمال سلیقه یا به نوعی زور گفتن به کاربر برای پذیرفتن سلیقه حاکمیتی، سیاسی یا قانون خاص برود، موارد حقوق بین المللی کاربر نقض می‌شود و ما در برخی از کشور‌ها شاهد هستیم که دولت به پلتفرم اعلام می‌کند پس از اینکه از مرز‌های دیجیتال ما رد شدید باید قوانین ما را بپذیرید و آن‌ها را موظف می‌کنند تا دفاتر حافظ منافع حقوق کاربران را دایر کرده و پلتفرم‌ها را در برابر کاربران پاسخگو باشند. “

این کارشناس در ادامه افزود: “پلتفرم‌ها باید نسبت به اقداماتی که علیه کاربران انجام می‌دهند پاسخگو باشند و تبعات کار‌هایی که انجام می‌دهند را نیز بپردازند. قوانین بین المللی نیز وجود دارند که می‌شود طبق آن‌ها از این پلتفرم‌ها شکایت و اعلام خسارت کرد و پیگیری حقوقی انجام داد. “

بیات گفت: “ساز و کاری که می‌توان برای این موضوع اندیشید این است که در وزارت ارتباطات، معاونت بین الملل و حقوقی در موضوع احقاق حقوق کاربران ورود کند و از طرف دیگر این موضوع باید با حمایت وزارت امورخارجه انجام بگیرد. حتی با ورود قوه قضائیه و مجلس نیز می‌توان این کار را با قوت بیشتری به جلو برد و مشروعیت حقوقی و مردمی پیدا کرد. حاکمیت باید برای احقاق حقوق کاربران تلاش کند و پلتفرم‌ها را موظف با پاسخگویی کرده و حتی از مراجع رسمی و بالاتر شکایت کند. “

وی در ادامه توضیح داد: “اعمال سلیقه شخصی پلتفرم‌ها براساس حاکمیت کشور سازنده، پذیرفته نیست. مثلا در جریان شهادت حاج قاسم سلیمانی، اینستاگرام پست‌های مربوط به ایشان را حذف می‌کرد. فیسبوک نیز نسبت به انتشار پست‌هایی در خصوص مقاومت لبنان و نام سید حسن نصرالله حساس بود و آن‌ها را حذف و در بعضی موارد حساب کاربر را به طور کامل حذف می‌کرد. “


بیشتر بخوانید


ترس پلتفرم آمریکایی از نام و تصویر سردار دل ها

اینستاگرام پیش‌تر و در جریان شهادت سردار مقاومت، حاج قاسم سلیمانی؛ صفحات بسیاری از کاربران را حذف یا مسدود کرد. این پلتفرم آمریکایی به خیال خودش قصد داشت تا از نور شهادت ایشان و علاقه مردم در سراسر جهان را به این شهید والامقام بکاهد، اما نمی‌دانست نور شهادت و علاقه به سرداران بزرگ، چیزی نیست که با بستن و مسدود کردن یک صفحه یا حذف چند پست خاموش شود.

ساعاتی پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، اینستاگرام پر شد از تصاویر این شهید والا مقام و به گزارش یاهو نیوز بیش از ۲۱ هزار پست اینستاگرامی با هشتگ #انتقام_سخت یا Hardrevenge # در روز جمعه و پس از اعلام خبر شهادت ایشان منتشر شد و ۷۰۰۰ حساب توئیتری نیز مطالب بسیاری را در این زمینه و در همین ساعات منتشر کردند.

ملت ایران پیروز جنگ نرم رسانه ای / دولت آمریکا دشمنی اش با پرس تی وی را از سرگرفت / صفحه خبری شبکه انگلیسی زبان مسدود شد

اینستاگرام هم پس از اشتراک گذاری این تصاویر، صفحات کاربران معمولی، اهالی هنر و سیاست را بدون هیچگونه هشداری حذف کرد. آمریکایی‌ها حتی از نام و تصویر سرداران بزرگ مقاومت نیز واهمه و هراس دارند و نمی‌توانند محبت و اشتیاق مردم را نسبت به سربازان اسلام و ایران ببینند. صفحاتی که یکی پس از دیگری بسته شدند، اما دوباره صفحه‌ای جدید با نام و یاد شهدا توسط همان کاربران باز شد، حتی برای بار دوم و سوم.

حتی یکسال پس از شهادت سردار مقاومت نیز این پلتفرم، تصاویری که در سالگرد شهادت ایشان منتشر می‌شد را حذف می‌کرد. در اولین سالگرد شهادت ایشان، کاربران ایرانی باز هم اقدام به انتشار تصاویری از سردار سلیمانی کردند که باز هم بیشتر تصاویر حذف شد. کار در این شبکه اجتماعی به جایی رسیده است که کاربران مجبورند نام ایشان را به صورت (حا. ج. ق. ا. س. م. س. ل. ی. م. ا. ن. ی) بنویسند یا تصویری از ایشان را به اشتراک بگذرانند که چهره شهید بزرگوار در تصویر مشخص نباشد.

حذف پست های شهید سلیمانی

اینستاگرام در روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، صفحه اینستاگرام امام خمینی (ره) را به بهانه انتشار تصویری از سردار سلیمانی حذف کرد. سایت جامع امام خمینی (ره) نیز پس از بسته شدن صفحه قبلی، صفحه جدیدی به نام ememcom را باز کرد.

این شبکه آمریکایی که همیشه مدعی آزادی بیان و حمایت از حقوق بشر است و مانند اربابان خودش فقط این دو ترکیب را به کار می‌برد و در عمل ذره‌ای به آن پایبند نیست و ادعا می‌کند حامی مظلومان در سراسر دنیا است، پستی از صفحه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که در محکوم کردن جنایات داعش در افغانستان بود را نیز به بهانه محتوای خشونت آمیز و ضدقوانین حذف کرد. نشان دادن مظلومیت مردم افغانستان در برابر جنایات وحشی گرایانه داعش، نقض قوانین این پلتفرم مدعی آزادی بیان است.

حذف پست ها صفحه قالیباف

نام و تصویر سرداران ایرانی، از دل های ایرانیان حذف نمی شود

خبر ترور دانشمند بزرگ هسته‌ای کشورمان، شهید محسن فخری زاده با واکنش‌ها بی شماری از سوی کاربران و ملت شهیدپرور ایران در هرکجای جهان رو به رو شد. اینستاگرام و اربابانش باز هم از اتحاد مردم ایران اسلامی و حق طلبی شان ترسیدند و اقدام به حذف پست‌ها و صفحات کاربران کردند. ترور شهید فخری زاده درست در آستانه شهادت سردار بزرگ اسلام رخ داد و خشم مردم ایران را نسبت به جنایات آمریکایی‌ها و عوامل دست نشانده و منافقین کوردل بیش از پیش کرد. ساعاتی پس از انتشار خبر ترور شهید فخری زاده، اینستاگرام از تصاویر ایشان پر شد و کاربران شهادت این دانشمند بزرگ را به یکدیگر و رهبر معظم انقلاب تسلیت می‌گفتند. اینستاگرام این اتفاق را بر نمی‌تابید و سریعا شروع به هشدار و حذف صفحات کرد.

حذف پست های شهید فخری زاده
حذف پست های شهید فخری زاده

اینستاگرام حتی پس از شهادت سرتیپ پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی که از فرماندهان بزرگ جنگ بودند نیز دشمنی و اقدامات خصمانه خودش علیه ملت ایران را ادامه داد و تصاویر ایشان را نیز مانند تصاویر سردار دل‌ها و شهید فخری زاده حذف کرد.

حذف پست های سردار حجازی

اتفاقی عجیب‌تر که در این شبکه آمریکایی مدعی آزادی بیان رخ داد، حذف تمامی پست‌ها و استوری‌های یک کاریکاتوریست ایرانی بود. درست زمانی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از نصب کاریکاتور موهن پیامبر اسلام (ص) روی ساختمان دولتی و اهانت به ۲ میلیارد مسلمان در جهان حمایت کرد و آن را نشانه آزادی بیان خواند، اینستاگرام شروع به حذف پست‌های مجتبی مجلسی درباره مکرون را بدون هشدار به او حذف کرد.

حذف پست های کاریکاتوریست ایرانی

جنگ نرم رسانه ای آمریکا علیه شبکه های ایرانی

دشمنی آمریکایی‌ها فقط به تحریم اقتصاد، دارو، تسلیحات، چهره‌های سیاسی و نظامی و حتی زندانی کردن دانشمندان ختم نمی‌شود. دشمنی این کشور با نشام و ملت ایران به بستن سایت‌های خبری هم رسیده و در اقدامی عجیب، این مدعیان حقوق بشر و کسانی که می‌گویند از آگاهی و روشنی حمایت می‌کنند، دولت آمریکا پایگاه‌های اینترنتی شبکه‌های العالم، المسیره، اللؤلؤه را بست. در اقدامی خصمانه همچنین پایگاه‌های اینترنتی فلسطین الیوم، نبأ و الکوثر نیز توسط دولت آمریکا بسته شد.

بسته شدن سایت العالم

همزمان با سایت شبکه العالم، سایت‌های شبکه‌های پرس تی وی، المعلومه، کتائب حزب الله، المسیره، اللولوه، فلسطین الیوم، نبا و الکوثر والکوثر هم از دسترس خارج شده‌اند.

ملت ایران، برنده جنگ نرم رسانه ای

اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و تمامی شبکه‌های اجتماعی و دولت آمریکا که مدعی آزادی بیان و حقوق بشر هستند، تمام تلاششان این است که ایران را کشوری تروریست، سیاه و افسرده نشان دهند و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. کشور‌ها و دولت‌های غربی، تلاش دارند درباره ایران سیاه نمایی کرده و مردم و نظام جمهوری اسلامی را در دنیا وارونه و خلاف حقیقتی که هست نشان دهند.

اپوزیسون خارج نشین، رسانه‌های معاند و دشمنان ملت ایران تمام تلاش خودشان را می‌کنند تا ایران را ضعیف کرده و ضعیف‌تر نشان دهند، اما از این موضوع غافل هستند یا شاید می‌خواهند خودشان را به غفلت و نادانی بزنند که ایرانیان در هرکجای جهان که باشند پاسدار خون شهدا و حامی نظام و رهبر انقلاب هستند. دشمنی با ایران و ایرانی در تمامی حوزه‌ها وجود دارد، اما ملت هوشیار ایران مانند همیشه پیروز جنگ اقتصادی، نظامی و حالا جنگ نرم رسانه‌ای هستند.

گزارش از مائده زمان فشمی

آدرس مطلب در سایت باشگاه خبرنگاران جوان : https://www.yjc.news/fa/news/7930197/%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.