“محمدهادی بیات” مدیرمسئول پایگاه خبری-تحلیلی مرکزی دیلی گفت: امروز به برکت وجود انقلاب اسلامی است که شاهد حرکت‌های اسلامی و دینی در جهان هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، دومین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های مرتبط با موضوع “انقلاب اسلامی” و با عنوان “رسانه و انقلاب اسلامی” به ابتکار دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در دفتر این رسانه برگزار شد.

در دومین میزگرد که با محوریت انقلاب اسلامی و نقش رسانه‌ها در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد، مسائل و وقایع ‏انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب به بحث و گفت‌و‌گو گذاشته شد.‏

در این نشست “ابوالفضل فخرالاسلام” مدیرمسئول هفته نامه‌های شمس و آفتاب استان مرکزی به نمایندگی از مطبوعات مکتوب استان، “محمدهادی بیات” مدیرمسئول پایگاه خبری-تحلیلی مرکزی دیلی به نمایندگی از پایگاه‌های خبری و تحلیلی استان، “نصیر عالیخانی” سردبیر خبرگزاری مهر استان به نمایندگی از خبرگزاری های استان مرکزی حضور داشتند.

متن گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرگزاری‌تسنیم با “محمدهادی بیات” مدیرمسئول پایگاه خبری-تحلیلی مرکزی دیلی در زیر می‌آید:

تسنیم: به نظر شما رسانه‌ها تا چه میزان بر شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش داشتند؟

بیات: به نظر من بایستی کمی دقیق‌تر از نظر رسانه‌ای به انقلاب نگریست چرا که از نظر حضرت امام خمینی(ره) انقلاب در ۳ بُعد باید رخ می‌داد که بُعد نخست آن بحث فردی بوده که باید شخص ابتدا خود را بسازد و پس از این که جایگاه الهی خود را یافت، در گام بعدی بتواند بر جامعه اثرگذار بوده و در نهایت بتواند این تأثیرگذاری را نیز در جهان اطراف خود داشته باشد.

حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان یک فرد عارف و مرجع جامع که در تمامی حوزه‌ها صاحب نظر بودند ابتدا توانستند بُعد فردی خود را ارتقاء دهند و از سال ۱۳۴۲ شروع به تأثیرگذاری بر جامعه خود کردند و این تأثیر به‌حدی بود که بیش از ۱۵ سال به‌طول نکشید که توانستند حکومتی را که نماینده و سلاح ابرقدرت‌ در خاورمیانه بود را با پشتوانه مردمی سرنگون سازند و حکومت و نظام‌اسلامی را در ایران تأسیس کنند.

پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی حضرت امام خمینی(ره) شروع به صدور اندیشه انقلابی پرداختند، و در حقیقت به‌دنبال سیر جهان بر مدار عدالت‌محوری و اخلاق اسلامی بودند و این همان هدف اولیاء حق بود که توسط امام راحل(ره) نیز دنبال شد.

امام خمینی(ره) بدون شک پیرو اولیاء بودند و وظیفه‌ای را که در مقابل جهان و ایران انجام دادند بی‌شباهت به رسالت اولیاء نبود، اگر از این‌رو انقلاب‌اسلامی ایران یک رسانه فرض ‌شود، آن هم رسانه‌ای که مردم با رهبری یک عالم دینی برای رسیدن به هدف والای اُخروی محقق شد از این سو انقلاب اسلامی ایران در حکم یک رسانه عمل کرد.

نمی‌توان نقش دیگر رسانه‌ها را انکار کرد و اعتقاد دارم که رسانه‌ای به نام مردم بیشترین تأثیر را در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب داشتند چرا که رسانه‌های رسمی آن روز در اختیار رژیم شاه بود و کمتر شاهد حرکت انقلابی رسانه‌ای به معنای عام بودیم، با کمی دقت درمی‌یابیم که حرکت مردم به نوعی سازماندهی شده است برای نمونه امام راحل(ره) با صدور بیانیه خود کشتار مردم تبریز و قم را محکوم و با مردم ایران همدردی می‌کردند و مردم به تبعیت از ولی‌فقیه خود نسبت به اقدامات رژیم معترض می‌شدند و تنها رسانه‌ای که در آن روزگار در اختیار امام راحل(ره) بود، مردم بودند که بزرگترین حرکت انقلابی را رقم زدند.

تسنیم: پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی شاهد حضور مردم در جبهه‌های حق علیه باطل بودیم، رسانه‌ها تا چه میزان بر حضور مردم و انتشار اخبار جبهه تأثیر داشتند؟

بیات: اگر به این مسئله به شکل مقطعی بنگریم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب رسیم، با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در یک دوره با پیدایش رادیو و تلویزیون تغییری در آگاهی جامعه ایجاد شد و این طبیعی بود که نظام جمهوری اسلامی ایران از این رسانه‌ها نیز استفاده کند اما آنچه بیشترین تأثیر را داشت، ذات پاک پیام صادر شده از سوی حضرت امام خمینی(ره) بود.

بسیار بودند کسانی که صاحب امتیاز یک روزنامه بودند و به قولی جریان‌های فکری داشتند اما امروزه دیگر از آن‌ها خبری نیست چرا که از ذات پیام بهره نبرده بودند، در حقیقت رسانه باید با ذات پیام همسو و موازی باشد و در دوران دفاع مقدس رسانه مطرح رادیو و تلویزیون بود که مخاطب داشتند و مورد اطمینان مردم بودند اما به سبب اینکه اصل پیام خوب و درست بود به مردم رسید و بر جان آنان نشست.

رسانه امام راحل(ره)، مردم بود و این را می‌توان از گفته حضرت امام(ره) که فرمودند” سربازان من در گهواره‌ها هستند دریافت” و این مسئله نشان از شناخت و آگاهی حضرت امام(ره) داشت که بر تکنولوژی اتکاء نداشتند، در آن برهه از زمان چون پیام والا بود حتی افراد برای انتقال سینه به سینه پیام حاضر به جانفشانی بودند و این مهم نکته کلیدی قیاس رسانه قبل از انقلاب محسوب می‌شود و در این راستا نمی‌توان اثر رسانه را نادیده گرفت ولی نمی‌توان روی رسانه‌ای بودن انقلاب تأکید کرد و پیام را نادیده انگاشت.

اگرچه رسانه یک علم و تخصص بوده اما نباید به این صرف به انقلاب نگریست چرا که انقلاب یک شبکه اجتماعی بزرگ مرکب از اقشار جامعه به رهبری حضرت امام خمینی(ره) که رمز موفقیت انقلاب اسلامی ایران بود.

تسنیم: نقش رسانه‌ها در ایجاد موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان تا چه میزان بود؟

بیات: امروزه اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام‌معظم رهبری به کشورهای عربی صادر شده و اتفاقات خوبی افتاده، اما به سبب اینکه اطلاع‌رسانی خوبی از روز نخست نداشته‌ایم و از ارتباط تنگاتنگ با مردم جهان برخوردار نبوده‌ایم، تأثیر ما آنگونه که می‌بایست باشد، نیست و پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس، فرصت صدور انقلاب اسلامی را نداشتیم.

اما با این حال دیدیم که امام راحل(ره) در این دوره نیز با نگارش نامه به گورباچف فرمودند:” که عمر کمونیست به پایان رسیده و فکر جریان بعدی باشد چرا که صدای خورد شدن استخوان‌های کمونیست به گوش می‌رسد” حضرت امام خمنی(ره) یک نگاه جهانی داشتند و در این راستا بیش از آنچه که جریان شبکه‌های انقلابی مؤثر باشد، اصل پیام امام راحل(ره) مؤثر و تعیین‌کننده بود.

بنا به فرمایش مقام‌معظم رهبری که فرمودند” اصل حرکت در فضای مجازی و اهمیت فضای مجازی کمتر از انقلاب نیست.” باید امروز برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب تلاش کنیم که این مهم کمتر از انقلاب نیست، موج آزادی و بیداری که از به‌وجود آمدن رسانه‌های نوین به‌عنوان یک تیغه ۲لبه گریبانگیر غرب در جهان شد، تأثیر اصلی خود را از پیام انقلاب اسلامی گرفت که این پیام با ابزارهای رسانه‌ای موجود تشدید شد.

در این میان نقش رسانه‌های نوین بی‌بدیل بوده چرا که تبلیغاتی را که دشمنان نظام اسلامی علیه اسلام و کشور انجام می‌دادند از طریق رسانه‌های نوین آشکار شد و مردم جهان متوجه شدند که در ایران به سبب انقلابی که شکل گرفته، اکنون وضع مطلوب بوده و مردم ایران با اقتدار در تصمیمات سازنده کشور حضور دارند، بنابراین در کشورهایی که موج بیداری اسلامی شکل گرفت به سبب قیاس وضعیت خود با انقلاب ایران رخ داد که این امر به نعمت رسانه و آگاه‌سازی این ابزار محقق شد.

رسانه‌های نوین این امکان را در اختیار ما قرار دادند تا بدون حضور نیرو در دیگر کشورها و از طریق شبکه‌های اجتماعی به نوعی یارگیری فکری کنیم و انقلاب را به دنیا صادر سازیم.

اصل وجود فضای مجازی به‌واسطه نیازهای تجاری و استراتژیک سیاسی بنا شد و زمانی که اینترنت جایگاه خود را در اجتماع پیدا کرد و به یک واقعیت غیرقابل انکار تبدیل شد، فرصت مناسبی را در اختیار همه انقلابی‌ها و آزادی‌خواهان قرار داد که از طریق ارتباط با یکدیگر پیام یکدیگر را بشنوند.

اصل رسانه براساس پیام بوده و طبیعی است که فرصت یک وبلاگ‌نویس با یک پرتال‌ بزرگ اطلاع‌رسانی و شبکه بزرگ رادیو و تلویزیونی به هم نزدیک می‌شود و ما به‌عنوان مجموعه‌ای که دارای ایده هستیم باید از این ابزار بهره جسته و پیام انقلاب و ایدئولوژی انقلاب را به خارج از مرزها صادر کنیم.

تسنیم: پیروزی انقلاب اسلامی چه تأثیری بر رسانه‌ها داشته است؟

بیات: در صدور پیام انقلاب به‌خوبی عمل نکرده‌ایم چرا که آنگونه که شایسته بوده روی ایدئولوژی‌هایمان به‌خوبی کار نکرده‌ایم تا غربی‌ها بفهمند چنین فکر و ایدئولوژی نیز در جهان وجود داشته و غرب از این فرصت استفاده کرده و اقدام به تربیت جوان‌هایی به ظاهر انقلابی شبیه‌سازی شده می‌کنند و در سوریه و عراق جریان‌های تندرویی را شکل می‌دهند که ظاهر کارشان شبیه ما بوده ولی باطن متفاوتی دارد و کسانی که از دور نظاره‌گر هستند تنها با دیدن ظاهر اثر می‌گیرد که این امر به ضرر ماست.

در این راستا باید با یک انقلاب رسانه‌ای همزمان با انقلاب اسلامی، موازی با رسانه‌های نوین داشته باشیم و برای تحقق این مهم کنش‌ها و سلایق سیاسی را کنار بگذاریم تا اصل نظام فراموش نشود و رسانه‌ها باید هوشیارانه‌تر عمل کنند همانگونه که مقام‌معظم رهبری فرمودند” جریان خاورمیانه، جریان سیاسی و برخورد حق و باطل در دنیا خیلی سریع‌تر شده است” و به واسطه رسانه‌ها و آگاهی مردم سرعت این جریانات افزایش یافته و از این مجموعه به‌عنوان یک فرصت طلایی استفاده کنیم چرا که حرف برای گفتن زیاد داریم.

در خارج از مرزها جوانانی هستند که با عشق از امام راحل(ره) یاد می‌کنند که در حقیقت آنان سربازانی هستند که زمینه را برای عصر موعود حاضر می‌کنند و این عشق و تلاش آنان به کمک رسانه محقق شده اگر چه غرب به‌دنبال شکل‌دهی رسانه برای انقلاب نبود، اما قصد داشت تا بر جامعه و دنیای اطراف خود برای حفظ منافع خود تأثیرگذارد و از این‌رو رسانه به‌مانند یک تیغ ۲ لبه عمل کرده چرا که به مردم آگاهی داد و آزادی‌خواهان جهان پیام امام خمینی(ره) و مقام‌معظم رهبری را دریافت کردند و سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران که همانا صدور انقلاب به خارج از مرزها بود به نعمت رسانه محقق شد.

اثری که حرکت حضرت امام خمینی(ره) و منویات مقام‌معظم رهبری داشته در جهان قابل لمس بوده اما از فرصت فضای مجازی هر چه بیشتر و بهتر باید در این راستا استفاده شود و وضعیت رسانه‌ای ما داخل کشور بد نیست اما هنوز با وضع مطلوب خود فاصله داشته و برای رفع آن باید شکاف بین نسلی را در جامعه و در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پُر کنیم که نقش رسانه‌ها مهم است.

لینک خبر: http://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/11/23/650577/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.